onsdag den 15. februar 2012

Japansk Paradisæble - fra efteråret


Jeg tror, min interesse for have og havearbejde stammer tilbage fra min barndom,  hvor vi såede karse og oplevede hvordan et frø spirrede. 

Huskede vi at vande, voksede karsen op og blev til en lille grøntsag, som kunne spises på en æggemad med mayonaise.

Det er for mig så tilfredsstillende, at så og plante og følge det vokse for til sidst at nyde blomster og små "afgrøder".


Paradisæble-træet har jeg stor glæde af. Jeg prøver at holde formen lidt "paraply"-agtig og den pynter året rundt. Om sommeren med lyserøde blomster, om efteråret med røde æbler og om vinteren med en lyskæde. 

Æblerne sidder helt tæt på træet, og pynter i sig selv. Der kommer rigelig med æbler til at jeg kan bruge dem til at pynte med  rundt i haven. De holder hele efteråret og lidt af vinteren med, og det er til stor glæde for fuglene i haven.



Da vi jo ikke selv har anlagt haven, har jeg måttet gætte mig lidt til hvilken type træ det er. Jeg tror, jeg har fundet ud af, at det er et "Malus floribunda" - et japansk Paradisæble-træ, som beskrives som et "lille graciøst træ med overhængende grene". Beskrivelsen af denne passer rigtig godt på træet i vores have.




















Ingen kommentarer:

Send en kommentar