tirsdag den 15. januar 2013

Lidt tid til mig alene

I dag havde jeg en fri fra arbejde og startede fridagen med en skøn kop kaffe. På arbejdet får vi kaffe fra en automat, og det kan slet ikke måle sig med friskmalet kaffebønner i stempelkanden. 


Jeg har lunet og skummet mælk i en Bodum mælkeskummer, og da min kop kaffe skulle fotograferes og på bloggen, har den da også lige fået et hjerte på toppen - drysset kakaopulver fra en si.

Herunder er der en lille video, som viser hvordan man brygger en stempelkandekaffe. 


Til en god kop - lidt stærk kaffe, bruger jeg ca 60 g kaffe (til en 8 koppers kande). 

Når vandet i el-kedlen har kogt, lader jeg det stå i et minuts-tid, så temperaturen falder lidt. Temperaturen må ikke være over 95 grader, da man så ødelægger de gode, æteriske olier i kaffen.

Jeg har engang ladet mig fortælle, at det er vigtigt at huske, at når trække tiden er gået, skal man man røre let i kaffen, og herefter "skumme den af", inden man "stempler" kaffen, da der på toppen ligger nogle skadelige olier, som et kaffefilter normalt får siet fra.

Velbekomme:-)

3 kommentarer:

  1. Uhmm... din kaffe lyder meget fristende og lækker.
    Jeg elsker kaffe ;o)

    SvarSlet
  2. Der er intet som en god kop kaffe og tid for sig selv...

    SvarSlet
  3. Uhmn ja, dejlig kaffe. Jeg bliver mere og mere glad for kaffe, men gider ikke drikke sprøjt!!

    SvarSlet