søndag den 13. januar 2013

Verdens bedste Gulerodsboller


Det skal du bruge til ca 36 boller - 2 plader:

Dej:
2      pk      gær
2      dl       A38 0,5% - gerne økologisk
4      dl       vand
4      spsk   sukker
4                æg
400  g        fint revet gulerødder
2      dl       solsikkekerner
2     tsk      salt
400 g         ølandshvedemel
200  g        grahams- eller rugmel
600 g       hvedemel


Sådan gør du:

- A38 og vandet blandes og lunes til det er fingervarmt. Jeg plejer at tage lidt af blandingen fra i en skål, og opløser gæren heri før det tilsættes hele blandingen.

- Tilsæt æg, salt og sukker og rør rundt.

- Tilsæt solsikkekernerne.

- Tilsæt melet - først rører jeg grahams- eller rugmelet, derefter ølandshveden og til sidst rører jeg hvedemelt i - det hele i en røremaskine.

- Jeg vurderer dejen - den skal minde lidt om havregrød, men må heller ikke være for blank., jeg tilsætter ekstra hvedemel efter behov.

- Lad dejen hæve i ca 30 min.

- Jeg plejer ikke at røre for meget i dejen, før jeg sætte den på 2 plader med et par skeer.

- Smør evt bollerne med sammenpisket æg. Lad dem efterhæve ca 20-30 min.

- Bag bollerne ved 220 grader i ca. 15 min til det er flotte gyldne.

Bollerne er super gode til at fryse ned, og så plejer jeg at tø dem op i microovnen efter behov - så er de som nybagte - uhmnnn, jeg har altid disse boller i frysren, og hele familien elsker dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar