tirsdag den 5. juni 2012

Amerikansk lagkage á la min mor

Min mor er den bedste bager i verden, jeg ved ikke hvad det er, hun kan, og sådan er det nok bare med talent! Hun måtte komme mig til undsætning, da min lagkage kiksede igår, så i dag bagte vi sammen... sååå hyggeligt, og hermed gik opskriften i arv fra mor til datter - og nu her på bloggen:-)


Amerikansk Lagkage á la Min Mor
Det skal du bruge:

Lagkagebunder:

65 g       blød margarine
100 g     sukker
4 stk       æggeblommer
3 spsk    mælk
150 g     mel
2 tsk       bagepulver

Marengs:

4 stk      æggehvider
200 g     hvidt sukker
1 tsk       eddike (evt)

Fyld:
1/4 l       piskefløde
3 spsk    hindbærmarmelade


Sådan gør du:


Stil ovnens rist i bunden af ovnen og tænd på 1600

Lagkagebunder:

Pisk (evt på røremaskine) den bløde margarine med sukker. Når massen er pisket godt tilsættes æggeblommerne - et af gangen. 

Til sidst vendes de øvrige ingredienser i dejen.

Marengs:

Pisk med en håndmixer æggehvider så stive, at skålen kan vendes på hovedet! 

Vend halvdelen af sukkeret i massen. 

(Tilsæt evt en tsk eddike.)


Tilsæt det sidste sukker og pisk massen "sej".


Beklæd to lagkageforme med bagepapir. 

Jeg plejer kun at smøre min den ene form, da den har en særlig kniv, der bare skal køres rundt, for at løsne den nybagte kagebund. 

Den anden, lidt større form, beklæder jeg ved at klippe et stykke, der passer til bunden, og herefter et stykke, som passer præcis til højden rundt i kanten af formen. Bagepapiret kan "limes" til formen med lidt margarine/Becel.

Fordel først dejen ligeligt i de to forme og her ovenpå fordeles marengsen ligeligt.

Bag lagkagerne på en rist, der står ovnens bund - i min ovn passer det med 1600 i 30 min. Det er vigtigt at holde øje med marengsen, så den ikke bliver mørk. 

Mærk evt efter med en kødnål; kagebunden skal også være bagt.

Pisk fløden stiv og bland ca 3 spsk hindbærmarmelade i - eller find på en variation, men prøv lige med hindbær marmelade først:-)

Lagkagebunderne køles på en rist og lige før servering, ligges de to bunder sammen:

Først smøres den ene bund med et fint lag marmelade og herefter fordeles hindbær-flødeskummet (øverst og nederst vender marengsen udaf).


Voilá: Lagkagen er klar til servering - velbekomme.

2 kommentarer: