onsdag den 23. januar 2013

Strikkede babyfutter



Jeg er startet ud med opskriften fra "Blød begyndelse" af May B. Langhelle og har rettet opskriften til efter min smag. Her er hvad jeg har gjort:

Babyfutter str 0-3 (4-8) 9-13 (14-18) måneder:
Strikket i Trunte fra Hjertegarn på pind str 21/2

1.  Slå 36 (40) 44 (50) masker op.

2.  Strik rib til arbejdet måler 8 (9) 10 (11) cm.

3.  Strik en hulrække: *2r, slå om, 2r sammen* Gentag fra *

4.  Strik 4p retstrik

5.  Nu skal vristen strikkes: Sæt de 13 (15) 16 (17) yderste masker i hver side på en sikkerhedsnål.
     TIP: Her strikker jeg r ind til hvor maskerne til vristen begynder, for at undgå at skulle hæfte.

6.  Strik ret over de 10 (10) 12 (14) midterste masker til vristen(midterstykket måler 4 (5) 6 (7) cm.

7.  Bryd garnet.

8.  Tag m fra sikkerhedsnålene ind på pinden og strik
      samtidig m op på hver side af midterstykket. Vær
      opmærksom på at få strikket maskerne op, så der bliver en
      ret og en vrang side.

9.   Strik 12 p retstrik (6 riller) over alle maskerne.

Sålen:

10. Strik frem og tilbage over de 10 (10) 12 (  )  midterste
       masker. Hver gang man strikker den sidste af disse,
       lukker man af, ved at strikke masken sammen med den
       nærmeste maske fra sidekanterne. Første vrang maske på
       hver pind tages løs af, som om man skulle strikke den  
       vrang.

11. Strik frem og tilbage på denne måde, til der er 4 masker
       tilbage.

12. Strik nu midterstykket masker sammen 2 og 2 - se evt her hvordan

13. Luk af og sy sammen bagpå samt hæft alle ender.

Blomster (hæklet):

14. Slå 5 lm op og saml dem til en ring med 1 km

15. I første omgang, hækles der 18 fm om ringen (den 1. fm på hver omgang erstattes af 1 lm), slut med 1 km i den første lm

16. I anden omgang *1 fm, 5 lm, spring 2 m over*, gentag fra * til * (= 6 lm-buer). Slut med 1 km i den første lm.

17. Hækl (1fm, 6 stgm, 1 fm) om hver ag de 6 lm-buer. Bryd garnet og hæft enderne.

Hæklet kant (muslingemønster):

18. Hækl 1 fm i den første lænke og derefter 1 lm.

19. *Hækl 3 stgm i den 2. lænke talt fra fm. Hækl derefter 1 lm og 1 fm i 2. lænke og til sidst 1 lm* Gentag fra * til * kanten rundt.




Jeg modtager meget gerne kommentarer til dette indlæg og især hvis, der er sneget sig fejl ind i opskriften. Jeg får ikke strikket sålen så pænt, da jeg ikke kan hitte ud af at strikke rigtig til ret og vrang... Nogen, der kan forklare det... og forklarer jeg problemet forståeligt...?



4 kommentarer:

  1. Hej .... Hvor er de fine ... Sådan et par skal tvillingerne vist have :)
    Måske er det bare ford jeg ikke har kigget godt nok efter - men synes ikke jeg kan finde hvilke størrelser de forskellige antal masker er til ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine, og hjertelig velkommen på bloggen:-) Dejligt, du vil prøve opskriften - og hvor jeg er da en klummer! Jeg har har fået rettet i opskriften, så nu er der størrelser på...

      Slet
  2. Og hvilken tykkelse pind har du brugt :)?

    SvarSlet
    Svar
    1. ... og pind str :0) God arbejdslyst, og jeg håber ikke, der har sneget sig flere mangler ind ellers skriver du bare:-)

      Slet