fredag den 27. april 2012

Claus Dalby i min have


Jeg er stor fan af Claus Dalby, og siden jeg opdagede hans blog, har jeg dagligt fulgt med. Han blogger så "naturligt" og forærer sine tips og gode ideer væk.


Hans billeder og fotografier er helt fantastisk smukke og meget inspirerende for mig, og jeg bliver glad og i godt humør, når jeg ser hans haveglimt på bloggen - eller dagbogen, som han kalder det.

Da vi overtog huset, var jeg så spændt på haven. Jeg havde brug for "noget" - en slags bog, hvori jeg kunne gemme navne på havens vækster, hvor jeg måned for måned kunne skrive ned hvad der skal gøres; beskæring, gødning osv. Det skulle være en bog, hvori jeg kunne gemme før og efter billeder, så jeg om nogle år kan kigge tilbage og se hvordan haven forvandler sig.

Efter noget tids søgen fandt jeg frem til "Et haveår" af Claus Dalby, som kunne opfylde alle de ønsker jeg havde - jeg er blevet rigtig glad for den. Det blev mit første Claus Dalby køb...:




Her er det en Røllike, som er godt på vej op - de to
foto til højre er taget i sommers.



Jeg holder rigtig meget af at sætte farver sammen i de
samme nuancer, og det er Claus Dalby mester i! Det ville være fantastisk engang at opleve hans have "i virkeligheden", men det er også hyggeligt at følge med på bloggen, hvor man får haven i små bidder og selv må forestille sig helheden.

Jeg har tit tænkt om nogle af blomsterne og tilbehøret i Claus Dalbys have ville passe perfekt hos mig... men hvordan skulle jeg lige... OG SÅ VAR DET BILKA KOM IND I BILLEDET!

... Og siden sidste sommer er det blevet til en lille samling, og Claus Dalby har sat sit præg i min have:-)

Tulipanerne købte jeg i efteråret, og før sneen faldt og frosten satte ind, fik jeg sat 200 tulipaner rundt omkring i haven - og de er på vej op nu, så det kolde arbejde med at grave de kedelig brune knolde ned, lønner sig nu! Jeg købte det rosa mix, som indeholder Vibeæg - Fritillaria, og fire slags tulipaner: Barcelona, Blue Diamond, Maytime og New Design.


Denne må hedde "New Design" - med hvidstribede blade


Påskeklokkerne herunder købte jeg to af, men navnet er blevet væk for mig... Jeg håber, det dukker op på et tidspunkt. Jeg er lidt i tvivl om de kan overleve i potterne, så jeg tror de kommer i jorden sidst på sommeren... Se, den har fregner indeni:-)




Herunder kan man i baggrunden se to zinkvandkander af Claus Dalby fra Bilka, og i forgrunden en trækasse, hvor Lukas har puttet kogler fra haven i.



I kælderen har jeg Claus D's lathyrus: "Lady Gisel Hamilton" i lilla til at stå og spirre i kældervinduet. De er kommet i Potmaker-potter af avispapir, og det er første gang jeg prøver det, så det blir spændende om det duer.


Og så skal blomsterne jo have det bedste at leve af, så jeg har også købt krukkemuld fra Claus Dalby. Det vil jeg bruge til alle krukker, og alle min spirer bliver plantet i krukker med denne muld.


Jeg har også et par stykker af zinkbakkerne, og dem forspirer jeg i pt. Når spirerne har fået ca to sæt blade kommer de over i en potmaker-potte. Billederne af zinkbakkerne blev ikke så gode, men man kan da ane dem herunder:



Rigtig god weekend til alle:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar