fredag den 20. april 2012

Oldes stol - del 5


Efter tur i Flügger, kom jeg hjem med en halvmat terpentin-baseret lak og pulver bejdse!

Jeg havde billeder af stolen med på min telefon, som blev studeret nøje af ekspedienten som hjalp mig. Hun kunne ingen knaster se på træet og ud fra dets farve, mente hun, at stolen måtte være fremstillet i eg!

Vi vil jo gerne bevare stolen som den så ud hos drengenes oldemor, så derfor kom vi frem til at jeg måtte slibe stolen grundigt i bund og vaske den igen i grundrens.

For at få stolen mørk, foreslog hun mig bejdse den, så jeg købte noget bejdse pulver med hjem, som først skulle opløses i varmt vand, afkøle og til sidst males på stolen i "lag" til den ønskede mørke farve kom frem - 3 omgange skulle der til.

Resultatet er blevet en mørk, nøddefarvet eg med lidt farvespil i, da der sikkert er både nuanceforskelle i selve træet, og måske også lidt gammelt lak tilbage. Farvespillet passer godt til stolen, da den ikke ser for "pæn" ud, men mere rustik. 

Nu står stolen og skal tørre natten over med sit første lag lak - der skal nok 2-3 lag mere til...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar