lørdag den 12. maj 2012

Klematis "Belle of Woking"

I forsommeren 2011 på Livsstilsdagene på Ledreborg forelskede jeg mig i denne smukke klematis, 


Det skulle også blive min første, for jeg måtte have den med hjem!! Til min ærgrelse gik den ud (troede jeg), men senere på sommeren begyndte den alligevel at vise sig igen, så jeg flyttede den til en plads op af et hvidt plankeværk, som ses herunder. Her dækkede jeg den med blade vinteren over, og på billedet til venstre (fra den 25-03-2012) er den netop begyndt at titte frem. Billedet til højre er fra den 08-05-2012, så det er vokset et godt stykke på bare 19 dage.


Og så har jeg researchet lidt på Belle of Working:


Familie: Ranunculaceae


Beskrivelse: "Belle of Woking 'er en løvfældende, hårdfør klematis, som vokser sig omkring 7 meter høje. Den danner duset, lilla/lavendel blå blomster med spidse lysegrønne bægerblade.

Dyrkning: Plantes i veldrænet, fugt-holdigt jord med en god luftcirkulation. Som regel kræver klematis fuld sol for at blomstre bedst, men altid med et vigtigt forbehold, da rødderne skal opbevares køligt i skygge. 


Forbedre jorden med kompost og give den gerne et godt lag barkflis for at sikre, at jorden ikke tørrer ud, især i varme perioder. Sørg samtidig for plads omkring bunden af planten for at forhindre forrådnelse.
 
Klematis har brug for regelmæssig næring i løbet af vækstsæsonen, og dobbelt når de dyrkes i krukker. Ud over gødning eller kompost til næring, skal man bruge en flydende gødning, for at fremme dens generelle styrke og øge blomstring.


Ingen klematis bryder sig ikke om at få deres rødder forstyrret. Hvis det er nødvendigt, man flytter en plante, så gør det i det tidlige forår, løft forsigtigt og hold jordklumpen intakt.
 
Fjern døde eller svage stængler i slutningen af ​​foråret. Blomstrende skud skal beskæres lidt tilbage for at tilskynde genblomstring i efteråret.
 
Kommentarer: 'Belle i Woking "er en udfordrende klematis til at dyrke, men det er umagen værd.  'Belle of Woking' er en tidlig-blomstrende sort, da den blomstrer omkring slutningen af ​​maj eller begyndelsen af ​​juni på væksten fra året før. Hold øje med kraftige blomster, da de kan kræve, at man forsigtigt binder de nikkende stilkene for ekstra støtte.

Stærke vinde kan beskadige blomster og svage stængler, men 'Belle' er en vidunderlig snitblomst. Overvej at lade dårligt vejr være en undskyldning for at bringe blomsterne indendørs, så man kan nyde deres form helt tæt på.

Skadedyr og sygdomme: Ørentvister, mellus og snegle kan være et problem. Hold planterne sunde ved at opfylde dyrknings kravene, eller dyrk 'Belle' i en potte, som gør det lettere at føre nøje tilsyn for skadedyr.

Svampesygdom viser sig i stængler, der pludseligt kollapser. Fjern de syge stængler med det samme. Hvis det ”syge” på klematisen ikke fjernes fortsætter svampeangrebet, og kan slå klematisen helt ned.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar