søndag den 13. januar 2013

Verdens bedste Gulerodsboller


Det skal du bruge til ca 36 boller - 2 plader:

Dej:
2      pk      gær
2      dl       A38 0,5% - gerne økologisk
4      dl       vand
4      spsk   sukker
4                æg
400  g        fint revet gulerødder
2      dl       solsikkekerner
2     tsk      salt
400 g         ølandshvedemel
200  g        grahams- eller rugmel
600 g       hvedemel


Sådan gør du:

- A38 og vandet blandes og lunes til det er fingervarmt. Jeg plejer at tage lidt af blandingen fra i en skål, og opløser gæren heri før det tilsættes hele blandingen.

- Tilsæt æg, salt og sukker og rør rundt.

- Tilsæt solsikkekernerne.

- Tilsæt melet - først rører jeg grahams- eller rugmelet, derefter ølandshveden og til sidst rører jeg hvedemelt i - det hele i en røremaskine.

- Jeg vurderer dejen - den skal minde lidt om havregrød, men må heller ikke være for blank., jeg tilsætter ekstra hvedemel efter behov.

- Lad dejen hæve i ca 30 min.

- Jeg plejer ikke at røre for meget i dejen, før jeg sætte den på 2 plader med et par skeer.

- Smør evt bollerne med sammenpisket æg. Lad dem efterhæve ca 20-30 min.

- Bag bollerne ved 220 grader i ca. 15 min til det er flotte gyldne.

Bollerne er super gode til at fryse ned, og så plejer jeg at tø dem op i microovnen efter behov - så er de som nybagte - uhmnnn, jeg har altid disse boller i frysren, og hele familien elsker dem.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet